Het talent van Vincent
In de Tijgerzaal van Artis bevindt zich het ruim drie bij vier-en-een-halve meter grote schilderij van de 19e eeuwse Antwerpse schilder Charles Verlat, voorstellende een tijger die enige buffels aanvalt. De Amsterdamse schrijver Siegfried van Praag schreef er in 1926 over: ‘’t Is een omstrengeling van gespannen spieren; het zware diervleesch, elastisch glad-rauw van den tijger, en vlokkig van de stier, heeft Verlat betoond. Een bijna kinderlijk-onschuldige wanhoop ligt er in de geheven kop van den levend aangevreten stier.’
Nee, dan liever eindigen met een midden 19e eeuwse selectie uit de lunch van een van de vele koninklijke bezoeken aan Artis waarbij achtereenvolgens werden geserveerd: ‘Filet du veau à la Jardinière, Salmis de Perdreaux au Périgord en Faisan du Bohème Farci'.
Pikante bijzonderheid: Charles Verlat heeft als directeur van de Kunstacademie van Antwerpen wegens gebrek aan talent een volstrekt onbekende Vincent van Gogh de toegang tot het instituut geweigerd. Leuk die Nederlandse taal, dat gebrek aan talent kan slaan op zowel Charles Verlat als op Vincent van Gogh.
Nee, dan liever eindigen met een midden 19e eeuwse selectie uit de lunch van een van de vele koninklijke bezoeken aan Artis waarbij achtereenvolgens werden geserveerd: ‘Filet du veau à la Jardinière, Salmis de Perdreaux au Périgord en Faisan du Bohème Farci'.
Pikante bijzonderheid: Charles Verlat heeft als directeur van de Kunstacademie van Antwerpen wegens gebrek aan talent een volstrekt onbekende Vincent van Gogh de toegang tot het instituut geweigerd. Leuk die Nederlandse taal, dat gebrek aan talent kan slaan op zowel Charles Verlat als op Vincent van Gogh.
<< Home